این سایت به فروش می رسد 09139135264


گزارش اقدامات پژوهشکده بیمه در حوزه تکافل ارائه شد

گزارش اقدامات پژوهشکده بیمه در حوزه تکافل ارائه شد


1401/05/24

رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، صبح امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ به همراه قائم‌مقام و معاونان خود و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی با حضور در محل پژوهشکده بیمه با رئیس، معاونین و مدیران پژوهشکده بیمه و اعضای کارگروه تکافل دیدار و گفتگو کرد.


 به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در دیدار روز ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ که به میزبانی پژوهشکده بیمه و با حضور مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران، دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه، اعضای هیات عامل بیمه مرکزی، قائم مقام و معاونان رئیس کل بیمه مرکزی، معاونان و مدیران پژوهشکده بیمه و اعضای کارگروه تکافل پژوهشکده برگزار شد، گزارش عملکرد و اقدامات پژوهشکده بیمه در شش محور کلی شامل «برگزاری جلسات کارگروه تکافل»، «برگزاری سخنرانی های مرتبط با تکافل»، «انجام طرح‌های پژوهشی مرتبط با موضوع تکافل و مالی اسلامی»، «تالیف و ترجمه کتب و نشریات در حوزه تکافل و مالی اسلامی»، «ارتباط با موسسات آموزشی و پژوهشی خارج از کشور در زمینه تکافل و مالی اسلامی» و «معرفی منابع، همایش‌ها و سایر امور مرتبط از طریق اطلاع‌رسانی در تارنمای پژوهشکده بیمه و سایر کانال‌های ارتباطی پژوهشکده بیمه» ارائه گردید.


در این نشست مهندس مجید بهزادپور ضمن اشاره به مسیر رضایت‌بخش پژوهشکده بیمه، تاکید کرد: موضوع تکافل علاوه بر بررسی‌های نظری نیازمند به‌کارگیری بررسی‌های تطبیقی در راستای بهره‌مندی از تجارب اجرایی سایر کشورها در این زمینه می باشد و تبادل بین دو حوزه بررسی تطبیقی و نظری و اجرای تکافل در سطح صنعت، روند اجرایی سازی تکافل در کشور را تسریع خواهد کرد.


رئیس کل بیمه مرکزی ضمن ابراز رضایت از انجام طرح‌های پژوهشی و برقراری ارتباط با مراکز علمی-پژوهشی بین‌المللی دنیا، دغدغه‌های بیمه مرکزی پیرامون کفایت آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود، تغییرات ساختاری لازم در موسسات، ملاحظات مربوط به مباحث فقهی، نحوه نظارت و نحوه اعطای مجوزهای لازم در مسیر اجرای تکافل در صنعت بیمه کشور را مطرح نمود و اعضای کارگروه تکافل پاسخ‌های کارشناسانه و تخصصی خود را در این زمینه ارائه کردند.


در ادامه این نشست دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به پیگیری همزمان مسائل نظری در کنار موضوعات اجرایی خاطر نشان کرد، در جلسات کارگروه و در فرایند تهیه چارچوب عملیاتی تکافل، تمامی جوانب فقهی، عملیاتی، حقوقی و  فنی به دقت مورد توجه قرار گرفته و در خصوص نظام تکافلی نیز طرح پژوهشی پژوهشکده بیمه دغدغه‌های موجود در این زمینه را پاسخ خواهد داد.


دکتر عسگری همچنین از تاسیس اندیشکده فقه بیمه دانشگاه امام صادق(ع) در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد چارچوب عملیاتی تهیه شده برای اجرای تکافل در کشور کاملا منطبق با فقه شیعه و قابل استفاده برای کلیه هم‌وطنان است و صرفا برای ارائه به اهل سنت نمی‌باشد.


رئیس پژوهشکده بیمه اظهار داشت: در هفته جاری آخرین جلسه کارگروه تکافل برگزار خواهد شد و پس از آن، شرکت‌های بیمه متقاضی ارائه محصولات تکافل، الگوی‌های عملیاتی خود را در قالب چارچوب تهیه شده توسط کارگروه تکافل ارائه خواهند داد.


مهندس بهزادپور در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم ادامه یافتن مباحث نظری تکافل با همان دقت و حساسیت قبلی و تا رسیدن به غنای لازم در این حوزه، ابراز امیدواری کرد که صنعت بیمه با استفاده از تجارب سایر کشورها در زمینه ارائه تکافل بتواند آغازگر یک اقدام بلندمدت و ریشه‌دار باشد و در آینده طلایه‌دار بحث تکافل در منطقه و آسیا گردد.


رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد با توجه به مطابقت چارچوب اجرایی تکافل با احکام فقه شیعه، پیش‌بینی می‌شود که محصولات تکافل مورد استقبال قرار خواهد گرفت و زمینه‌های جدیدی برای توسعه بازار بیمه فراهم خواهد کرد. لذا ضمن اعطای مجوز مشروط به شرکت‌های متقاضی ارائه محصولات تکافل(با شرط نظارت کامل بیمه مرکزی بر فرایند اجرای تکافل و انتقال تجارب اجرایی شرکت‌ها به بیمه مرکزی)، فرایند ارائه محصولات تکافل آغاز خواهد شد و گام به گام بر حسب تقاضای بازار جلو خواهیم رفت تا نقاط ضعف احتمالی با کمک پژوهشکده بیمه بررسی و برطرف گردد.


مهندس بهزادپور، آغاز هفته دولت از تاریخ ۲ شهریورماه سال جاری و افتتاح پروژه‌های بیمه مرکزی به این مناسبت را فرصت مناسبی برای ارائه تکافل در این مرحله دانست و تاکید کرد قرار گرفتن در فضای نقد و بررسی اهالی صنعت و دانشگاه به ارتقا و بهبود کار کمک قابل توجهی خواهد کرد.


در پایان این نشست دکتر عسگری با اشاره به اشتیاق همکاران کارگروه تکافل در تهیه چارچوب عملیاتی و جذابیت موضوع تکافل برای تکافل گذاران به خاطر مشارکت در سود شرکت تکافلی و تسهیم ریسک  و برای شرکت‌های بیمه از جهت توسعه بازار و رقابت و در نتیجه افزایش ضریب نفوذ بیمه، از تکافل به عنوان یکی از نوآوری‌های دولت سیزدهم یاد کرد که آثار و برکات آن به یادگار خواهد ماند.



مشخصات
نام
ایمیل یا شماره تماس
کد امنیتی
هنوز هیچ پیامی ارسال نشده است.


Top